I går kunne man læse i Ingeniøren, at biler skal til at køre oven på “flamingo-kasser”.
Avisen skriver bl.a.:
“For første gang bliver ekspanderet polystyren anvendt som bærende lag i en motorvejskonstruktion. Det sker i forbindelse med udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen, når ramperne ved Greve Syd i disse dage bliver anlagt oven på 13-17 meter blød bund med meget begrænset bæreevne.” Senere i artiklen kan man læse følgende:
“Tidligere er der blevet brugt leca, men aldrig ekspanderet polystyren, EPS, skønt det er lettere end lecasten, og metoden har været i brug i norske og svenske dale i over 30 år, uden at nogen biler er sunket i mosen. Da Vejdirektoratets rådgiver, Niras, blev opmærksom på polystyren-blokkene, var alle enige om, at metoden var optimal, selv om prisen ligger en anelse over prisen på leca.”
En EPS-blok af den type som anvendes til motorvejskonstruktion kaldes også for Geofoam. Klodserne har en anelse bedre bæreevne end det EPS, som bruges som isolation i gulve og tage. En blok på m3 vejer 50 kg. Og da de blokke som anvendes til denne opgave har et mål på 2,40 x 1,20 x 0,5 meter, så betyder det, at de vejer 30 kg. Samtidig betyder det også, at blokkene kan løftes ved håndkraft.
»De er nemme og hurtige at bygge med. Og de giver rampen samme bæreevne som resten af motorvejen. Den eneste ulempe må man bare leve med i anlægsfasen. De kan brænde, og de smelter, hvis de kommer i berøring med benzin. Men de bliver jo pakket ind beton. Så snart de er lagt, støber vi en plade af beton direkte på polystyrenen,« siger Jan Weber, der er Vejdirektoratets projektleder på opgaven. I alt bliver der lagt 1500 m3 EPS. Klodserne bliver lagt i forbandt oven på en plan og stabil bund af grus. Deres holdbarhed er ubegrænset, så længe de ikke bliver udsat for sol og nedbrydende stoffer som benzin.