Ekspanderet polystyren – eller bare EPS – har haft mange navne i Danmark og resten af Europa. Fremover hedder det fjerlette emballage- og isoleringsmateriale ’airpop® – engineered air’!
For at fortælle hvad EPS – ekspanderet polystyren – i virkeligheden er, og for at gøre det lettere for alle at forstå, er EPS industrien i Europa blevet enig om en ny fælles betegnelse ’airpop® – engineered air’!
EPS-skumplast er nok først og fremmest kendt fra stødsikre og velisolerende emballager til fx fødevarer, tv-apparater, computere og andre følsomme produkter, men også som et meget effektivt isoleringsmateriale, der i dag benyttes i store dele af byggeriet.
Samtidig har der her i landet været anvendt flere betegnelser eller handelsnavne for EPS-materialet – fx skumplast, celleplast, flamingo, styropor, sunpor og jackopor. I udlandet har der været mange flere. Det er denne mangfoldighed af navne, som EPS industrien i Danmark nu vil bidrage til at gøre lidt enklere ved at indføre fællesbetegnelsen airpop.
Intelligent udnyttelse af luft
– Vi bakker op om det nye navn airpop, fordi det direkte leder tanken hen på det, det i virkeligheden handler om – nemlig intelligent, smart og unik udnyttelse af plast og luft i et og samme materiale, siger Henrik Vasylyeva, formand for EPS-Sektionen i Plastindustrien.
Han medgiver, at de hidtidige betegnelser for EPS måske har været lidt forvirrende for dem, der ikke er tæt på plastbranchen, og han ser det nye navn som en god anledning til at sætte ekstra fokus på ekspanderet polystyren, hvor der bruges et minimum af plastråvarer til at fremstille et helt suverænt emballage- og isoleringsmateriale.
– Det er måske de færreste, der er klar over, at ekspanderet polystyren i alt overvejende grad er lavet af luft. Faktisk 98% luft for at være helt præcis. Og kun den sidste lille brøkdel er fremstillet af syntetisk materiale, forklarer Henrik Vasylyeva. De sidste 2% i airpop-materialet er råvaren polystyrenperler, som under påvirkning af vanddamp ekspanderer helt op til 50 gange sin egen volumen!
Indfases sammen med egne brands
De danske EPS-virksomheder vil fremover benytte airpop og de 98% luft i markedsføringen.
– Vi lancerer airpop i markedsføringen sideordnet med vore egne etablerede brands, og vi forventer, at airpop over tid vil vinde genklang hos både vore kunder og forbrugerne, siger Henrik Vasylyeva. Han henviser i øvrigt til EPS-Sektionens hjemmeside på www.eps-airpop.dk, der fortæller mere om airpop og materialets egenskaber og anvendelsesmuligheder.