Perroner af EPS reducerer byggetiden og minimerer ulemper for pendlerne

20 dage i stedet for 20 uger. Eller syv gange hurtigere. Det var gevinsten ved at benytte EPS, da man skulle udvide perronen ved Peterborough Station – mellem London og Manchester i England – med en 60 meters. En vigtig parameter, da man ikke ville skubbe togpendlere over til andre transportformer.

Del:

Da Network Rail i England skulle udvide togperronen ved Peterborough Station, fravalgte de at benytte de traditionelle byggemetoder med beton og stål. I stedet valgte selskabet at gå nye veje. Nemlig ved at bygge en togperron af EPS, vel at mærke uden at gå på kompromis med europæiske krav og standarder inden for bl.a. styrke, holdbarhed og brand. Samtidig sikrede den nye løsning, at selskabet kunne forvente, at deres nye perron ville have en levetid på ikke under 60 år.

Det tog blot 73 timer at få leveret den nye perron. Og af de 73 timer var godt halvdelen, at man lige skulle fjerne den gamle perron. Network Rail meldte efterfølgende ud, at man havde fået; “en fremragende og bæredygtig løsningen, som kun havde medført begrænsede mængder af affald.

Projektet involverede 30 store blokke af EPS, som blev beklædt med beton. Dermed kunne perronen etableres langt hurtigere end med traditionelle metoder. Og det var netop, fordi EPS-løsningen var fire gange hurtigere end en traditionel betonkonstruktion, at Network Rail valgte at prøve den nye byggemåde.

Fremtidens løsning

Selvom teknologien er velkendt i Europa, så er EPS til togperroner ikke så udbredt i England – eller i Danmark for den sags skyld. Men det kan ændre sig, for Phil Verster fra Network Rail, fortalte i forbindelse med etableringen; ”den innovation og nyskabelse, som blev demonstreret her, har hurtigt tjent sig selv hjem. Vi er nødt til at benytte nye teknologier og arbejde på nye måder, hvis vi skal kunne vedligeholde vores perroner og bygninger uden, at det går ud over serviceniveauet til vores kunder. Det samme gælder, når vi skal bygge nyt. Det her projekt har virkelig vist hvilke muligheder, vi har, hvis vi gør tingene anderledes.

George Rowe, administrerende direktør for MegaTech Projects, som byggede perronen, udtalte; ”vi viste, at vi kunne levere en innovativ, let at installere og omkostningsbesparende løsning, og meget af det skyldes EPS’ens alsidighed og holdbarhed.”

Historien er venligst udlånt af vores engelske kollegaer i EPS-gruppen i BPF.